Wat is het?

De gemeente houdt persoonsgegevens bij over alle inwoners in de Basisregistratie Personen (BRP). Deze gegevens heeft de gemeente nodig wanneer u bijvoorbeeld gaat trouwen of wanneer uw paspoort verloopt. Als dit nodig is, kan de gemeente uw gegevens ook delen met andere overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst, justitie of de politie. Of met organisaties zoals pensioenfondsen en woningcorporaties. Bekijk welke organisaties uw persoonsgegevens kunnen krijgen op de website van de Rijksoverheid.

Welke gegevens er van u en uw minderjarige kinderen in de BRP staan, vindt u door in te loggen op MijnOverheid.

Wat moet ik doen?

  • Via MijnOverheid kunt u zelf uw gegevens of die van uw minderjarige kinderen bekijken:
  • Log in met uw DigiD.
  • Klik daarna op ‘Persoonlijke gegevens’ bovenaan de pagina. Onder het kopje BRP kunt u uw gegevens bekijken.

Verstrekking aan instanties

De overheidsorganisaties krijgen gegevens uit de BRP systematisch verstrekt via een landelijke database. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is hiervoor verantwoordelijk. De minister beoordeelt of de verstrekking van de gegevens in overeenstemming is met de wet en bepaalt welke organisaties welke informatie mogen raadplegen.
Daarnaast kunnen sommige instanties uw gegevens rechtstreeks van de gemeente krijgen. Bijvoorbeeld instellingen voor maatschappelijke zorg of woningcorporaties. Het College Bescherming Persoonsgegevens ziet erop toe dat de Wet BRP wordt nageleefd.

Als u niet wilt dat bepaalde organisaties uw persoonsgegevens krijgen, kunt u de gemeente om geheimhouding persoonsgegevens vragen. 

Als u wilt weten welke gegevens wij over u afgelopen tijd hebben geleverd, kunt u hiervan een overzicht opvragen. Dit is kosteloos en doet u in de gemeente waar u woont.

Direct regelen

U kunt het overzicht eenvoudig online aanvragen. Hiervoor heeft u DigiD nodig.

>> Direct aanvragen

Schriftelijke aanvraag overzicht verstrekkingen

Wilt u het overzicht schriftelijk aanvragen, stuur dan een verzoek naar de gemeente Leudal. U moet een kopie meesturen van een geldig identiteitsbewijs. Dat kan zijn: een paspoort, een identiteitskaart, een Nederlands rijbewijs of een geldige verblijfsvergunning. Geef in uw verzoek aan over welke periode u inzage wilt in de gegevensverstrekking.

Hoe lang duurt het?

Het duurt maximaal 4 weken voordat u het overzicht krijgt. De gemeente raadpleegt niet alleen eigen systemen, maar informeert ook welke landelijke overheden uw gegevens hebben ingezien. Dat kan enige tijd duren.

Heeft u gevonden wat u zocht?