Toekomstgerichte accommodaties voor een vitaal Leudal
De gemeente Leudal bestaat uit zestien dorpen met elk hun eigen identiteit, karakter en verenigingsleven. Voor alle dorpen binnen Leudal geldt dat het behoud van de leefbaarheid een belangrijke opgave is. Voorzieningen spelen hierin een belangrijke rol, doordat ze bijdragen aan sociale samenhang, gemeenschapsgevoel en laagdrempelige ontmoetingsmogelijkheden binnen dorpen.

Om dit kunnen realiseren heeft Leudal in 2020 een accommodatiebeleid vastgesteld, gericht op het stimuleren van maatschappelijk eigenaarschap en het faciliteren van gebruik door verenigingen, stichtingen en andere maatschappelijke organisaties. Door dit accommodatiebeleid zijn een aantal vraagstukken zichtbaar geworden, die een verdere verdieping en actualisering van het beleid noodzakelijk maken.
Verdieping op het accommodatiebeleid
Als gemeente Leudal werken we nu aan een verdieping van het accommodatiebeleid. We willen duurzaam voorzien in functies en activiteiten die passen bij de behoeften van onze inwoners, nu én in de toekomst. Het gaat hierbij over de maatschappelijke accommodaties: binnensport- en buitensportaccommodaties, gemeenschapshuizen, jeugd- en jongerenaccommodaties, bibliotheken en schutterijen. Dankzij deze verdieping ontstaat er meer duidelijkheid, samenhang en transparantie over de accommodaties in onze gemeente.
Welke stappen zijn er gezet?
- 2020: Het accommodatiebeleid is vastgesteld, na een zorgvuldig participatieproces met inwoners.
- 2023: We zijn gestart met de bestuursopdracht rondom de ontmoetingsplekken.
- 2023 – 2024: Er heeft een verdiepend onderzoek plaatsgevonden naar gemeenschapshuizen.
- December 2024: De herijkte bestuursopdracht is vastgesteld.
- Tot mei 2025: We hebben informatie opgehaald over aanbod, gebruik en behoeften rondom accommodaties, met het oog op toekomstbestendige keuzes.
Waar staan we nu?
Op dit moment bevinden we ons in de fase waarin we alle inzichten hebben gebundeld, geanalyseerd en getoetst bij stakeholders. Alle input is verwerkt tot een startnotitie die in de maand juni aan het college en de raad wordt voorgelegd. Deze markeert de zogeheten ‘standlijn’ in het proces.
De afbeelding hieronder laat zien hoe dit proces eruitziet – van inzicht en overzicht naar uitwerking en strategie:

Welke stappen gaan we in 2025 zetten?
- Zomer 2025: We gaan het referentiebeeld uitwerken, het financiële kader en de uitvoeringsnotitie inclusief menukaarten.
- Augustus: We plannen vervolggesprekken met verenigingen en stichtingen.
- September: We behandelen de definitieve stukken in het college.
- November: De gemeenteraad neemt een besluit.
Samen met onze inwoners, verenigingen en maatschappelijke partners werken we zo aan een helder en gedragen accommodatiebeleid dat aansluit op de behoeften van vandaag én morgen.
Meer weten?
Wilt u op de hoogte blijven van de voortgang? Houd dan onze gemeentelijke kanalen in de gaten of neem contact op met Anoek Aertssen via telefoonnummer: (0475) 85 90 00. U kunt ook het accommodatiebeleid van 2020 bekijken.