Identiteitskaart aanvragen
Kosten
Product | Leeftijd | kosten | Spoedaanvraag | Geldigheid | Verwerkingstijd | Verwerkingstijd bij spoedaanvraag |
---|---|---|---|---|---|---|
Identiteitskaart | 18 jaar of ouder | € 70,35 | € 53,00 | is 10 jaar geldig | ligt na 5 werkdagen voor u klaar | ligt na 1 werkdagen voor u klaar (als u na 14.00 een spoedaanvraag doet, kunt u het document na 2 werkdagen ophalen) |
Identiteitskaart | jonger dan 18 jaar | € 37,95 | € 53,00 | is 5 jaar geldig | ligt na 5 werkdagen voor u klaar | ligt na 1 werkdagen voor u klaar (als u na 14.00 een spoedaanvraag doet, kunt u het document na 2 werkdagen ophalen) |
Nederlands paspoort | 18 jaar of ouder | € 77,85 | € 53,00 | is 10 jaar geldig | ligt na 5 werkdagen voor u klaar | ligt na 1 werkdagen voor u klaar (als u na 14.00 een spoedaanvraag doet, kunt u het document na 2 werkdagen ophalen) |
Nederlands paspoort | jonger dan 18 jaar | € 58,85 | € 53,00 | is 5 jaar geldig | ligt na 5 werkdagen voor u klaar | ligt na 1 werkdagen voor u klaar (als u na 14.00 een spoedaanvraag doet, kunt u het document na 2 werkdagen ophalen) |
Identiteitskaart kwijt of verloren?
Afspraak maken
Een identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen kan alleen op afspraak. Het aanvragen én ophalen doet u zelf. U betaalt de kosten bij de aanvraag. De identiteitskaart ligt na 5 werkdagen voor u klaar. U kunt de ID-kaart zonder afspraak afhalen bij de receptie of u maakt gebruik van de Thuisbezorgservice.
Extra service: thuisbezorgen van uw identiteitskaart
Uw identiteitskaart thuis laten bezorgen? Op het werk of in de sportschool? Maak gebruik van onze extra service.
Lees meer over onze Thuisbezorgservice.
Spoedaanvraag
Identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 50,90 extra boven op de standaardprijs. Heeft u uw oude paspoort of identiteitskaart niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Neem contact op met de gemeente voor de voorwaarden en gang van zaken via tel: (0475) 85 90 00. Voor een spoedaanvraag hoeft u geen afspraak te maken. Als u de aanvraag doet vóór 14.00 uur, dan kunt u het document de volgende dag na 10.00 uur bij de receptie ophalen.
Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar www.marechaussee.nl(externe link) voor een noodpaspoort.
Wat heb ik nodig?
Meenemen bij de aanvraag van een identiteitskaart
- Alle identiteitsbewijzen en paspoorten die u hebt. Ook als deze zijn verlopen
- Een pasfoto mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan de pasfoto-eisen(externe link)
- Pinpas of contant geld: u betaalt de kosten bij aanvraag
Jonger dan 12 jaar
- Jezelf. Je vraagt je identiteitskaart persoonlijk aan en haalt het zelf op. Je ouders of verzorgers mogen meekomen
- Al je identiteitsbewijzen en paspoorten. Ook als deze zijn verlopen
- Een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen(externe link). Schoolfoto's zijn niet geschikt en worden niet geaccepteerd.
- Identiteitsbewijs of kopie identiteitsbewijs van beide ouders of degenen die het ouderlijk gezag hebben
- Pinpas of contant geld: je betaalt de kosten bij aanvraag
- Toestemming van beide ouders of degenen die het gezag hebben
Toestemming van de gezaghouder(s)
Kinderen onder de 12 jaar hebben voor de aanvraag toestemming nodig van de gezaghouder(s). Dit is/zijn meestal de ouder(s).
Als er 2 gezaghouders zijn, moeten zij beide toestemming geven. Dat kan op 3 manieren.
- U komt allebei mee. Beide ouders/gezaghouders komen samen met het kind de identiteitskaart aanvragen. Beide ouders/gezaghouders nemen een geldig identiteitsbewijs mee.
- 1 ouder/gezaghouder komt mee met een geldig identiteitsbewijs. De ouder/gezaghouder die niet meekomt, vult de digitale toestemmingsverklaring in.
Vul de digitale toestemmingsverklaring in vóór uw bezoek aan het gemeentehuis voor de aanvraag van de identiteitskaart. Hiervoor heb je DigiD nodig.
Geef digitaal toestemming
- 1 ouder/gezaghouder komt mee. De ouder/gezaghouder die niet meekomt, vult de toestemmingsverklaring in en geeft deze mee naar het stadhuis. De toestemmingsverklaring kunt u hieronder downloaden. Daarnaast neemt u van beiden een geldig identiteitsbewijs mee.
Extra informatie
Kaart in de bus? Tijd voor actie
De gemeente houdt nauwkeurig bij wanneer uw paspoort verloopt. Ongeveer 5 weken daarvoor, sturen wij u een kaartje. Dan is het tijd voor actie en moet u een nieuw paspoort aanvragen.
Geldigheid
- Een identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig
- Een identiteitskaart voor kinderen en jongeren onder 18 jaar is 5 jaar geldig
Kwijt of gestolen
Is uw identiteitskaart zoek of gestolen? Meld dit dan zo snel mogelijk bij de gemeente. Maak hiervoor gebruik van het digitale formulier "Verklaring vermissing identiteitsdocumenten". U hoeft geen aangifte bij de politie te doen.
Verklaring vermissing identiteitsdocumenten
Als u niet de mogelijkheid heeft om de vermissing digitaal door te geven, kunt u zonder afspraak bij de gemeente terecht om de vermissing te laten registreren. Let wel: u kunt dan niet meteen een nieuw paspoort/identiteitskaart/rijbewijs* aanvragen, tenzij het een spoedaanvraag betreft. In andere gevallen dient u voor de aanvraag van uw nieuwe document een afspraak te maken.
Heeft u een vermoeden van misbruik of bent u slachtoffer geworden van misbruik van uw identiteitskaart? Meld dit dan eerst bij de politie en daarna bij de gemeente. Vraag zo snel mogelijk een nieuwe ID-kaart aan. Lees meer over identiteitsfraude op de website van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (externe link)(CMI).
ID-kaart teruggevonden
Vindt u na het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart de oude ID-kaart toch nog terug? Lever uw oude ID-kaart dan in bij de gemeente. Het is namelijk niet meer geldig.
Verlies van meer identiteitsbewijzen
Bent u drie of meer identiteitsbewijzen (paspoort, ID-kaart en/of rijbewijs) binnen vijf jaar kwijtgeraakt dan kan het langer duren voordat u een nieuw document krijgt. Een spoedaanvraag is in dat geval niet mogelijk.
Verlies in het buitenland
Bent u uw Nederlandse identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de plaatselijke politie en vraag bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nieuwe identiteitskaart of een noodpaspoort (of nooddocument) aan. Terug in Nederland vraagt u dan een nieuwe ID-kaart aan en geeft het proces-verbaal aan de gemeente.
Verlies van een buitenlands identiteitsbewijs
Bij het kwijtraken van een buitenlands identiteitsbewijs doet u aangifte bij de politie. Dit geldt ook als u een identiteitsbewijs uit Curaçao, St. Maarten, Aruba, Bonaire, Sint Eustatius en Saba verliest.
Reizen met kinderen
Reist u met uw kinderen naar het buitenland? En hebt u een andere achternaam dan zij? Dan levert dit mogelijk problemen op bij de paspoortcontrole op het vliegveld. U hebt een bewijs nodig dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag hebt. Meer informatie zie www.marechaussee.nl(externe link).
Meer informatie
- https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart(externe link)
- https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/heeft-mijn-kind-een-eigen-paspoort-of-identiteitskaart-nodig(externe link)