Een extra hoogspanningslijn tussen Maasbracht en Eindhoven
Er is een plan om een nieuwe hoogspanningslijn aan te leggen tussen Maasbracht en Eindhoven. Deze extra verbinding is nodig, want de bestaande hoogspanningslijn tussen Maasbracht en Eindhoven, die op dit moment een upgrade krijgt, kan vanaf 2030 niet genoeg stroom vervoeren.
Om te bepalen waar de hoogspanningslijn precies komt start een procedure. Die is nodig voor de vergunningen. U kunt nu reageren op het plan. Wilt u meer weten? Volg het webinar of kom naar een bijeenkomst.

Waarom dit plan?
TenneT, de beheerder van het landelijke hoogspanningsnet, heeft berekend dat hier vanaf 2030 een extra hoogspanningslijn nodig is. Want het gebruik van het landelijke hoogspanningsnet neemt toe. Dat komt hierdoor:
- Vraag en aanbod van stroom neemt toe. Dit komt door groei van de bevolking. En we gebruiken meer stroom met bijvoorbeeld elektrische auto’s, woningen en industrie.
- Veel stroom wordt straks opgewekt met windmolens op zee, in plaats van in een energiecentrale in het land. De stroom moet daardoor een langere weg afleggen naar de gebruiker. Dat vraagt meer van het hoogspanningsnet.
- Zon en wind geven soms teveel stroom en soms te weinig. Bij teveel stroom wordt het naar het buitenland vervoerd. Bij een tekort wordt stroom geïmporteerd. Ook dat vraagt meer van het hoogspanningsnet.

Waar komt de extra hoogspanningslijn?
Tussen de hoogspanningsstations Maasbracht en Eindhoven is een groot zoekgebied. Daarin moet de hoogspanningslijn komen. De nieuwe verbinding mag niet veel langer zijn dan de bestaande. Anders werkt hij niet.
Binnen het zoekgebied kijkt TenneT hiernaar:
- De verbinding komt bovengronds (behalve waar het echt niet anders kan)
- De verbinding komt zo min mogelijk bij gevoelige gebouwen of stads- en dorpskernen
- De verbinding komt zo min mogelijk bij beschermde natuurgebieden
- De verbinding kruist zo min mogelijk andere hoogspanningsverbindingen
- De verbinding krijgt zo min mogelijk bochten of knikken
- De verbinding loopt het liefst gelijk op met bestaande infrastructuur, zoals een snelweg of een andere hoogspanningslijn
Wat gebeurt er nu?
Er ligt een Voornemen en Participatieplan ter inzage. Dat is de eerste stap in de procedure die er uiteindelijk voor zorgt dat alle vergunningen er zijn om te mogen bouwen. In het Voornemen beschrijft TenneT de plannen voor het project. Het Participatieplan is te lezen hoe de omgeving bij het energieproject wordt betrokken. U kunt nu uw suggesties, kansen en zorgen delen. Deze worden meegenomen naar de volgende stap. Er volgt nog een aantal stappen, waarin het plan steeds preciezer wordt. Zo zorgen het ministerie van Klimaat en Groene Groei en TenneT dat de hoogspanningslijn zorgvuldig wordt ingepast. Bij de verschillende stappen krijgt u steeds opnieuw de kans om te reageren.
Meer weten? Bekijk de webinars.
- Het webinar van 17 oktober is terug te kijken via: 380 kV Netuitbreiding Maasbracht - Eindhoven (rvo.nl)
Ook kunt u hier een overzicht met de vragen en antwoorden terugvinden. - Het webinar van juni is terug te kijken via: https://www.tennet.eu/nl/projectnieuws/terugkijken-webinar
Ook kunt u hier een overzicht met de vragen en antwoorden terugvinden.
Meer informatie
- Meer informatie over de informatiebijeenkomsten, de stappen in het proces en hoe u kunt reageren leest u op de website van RVO: https://www.rvo.nl/onderwerpen/bureau-energieprojecten/lopende-projecten/380-kv-netuitbreiding-me.
- Meer informatie over het project zelf vindt u op deze website: https://www.tennet.eu/nl/projecten/provincies/limburg/netuitbreiding-maasbracht-eindhoven.
Blijf betrokken
Uw inbreng telt. Of u nu eerder aanwezig was bij een bijeenkomst, of juist pas recent bent aangehaakt – we nodigen u van harte uit om uw zorg of vraag met ons te delen. Dit kan via:
- De Projectviewer
- Ons emailadres: maasbrachteindhoven@tennet.eu
Hoe gaat het proces nu verder?
Alle binnengekomen reacties worden nu gebundeld en beantwoord in een zogeheten ‘Reactienota’. Ook krijgen we advies van de onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage (Commissie mer). Dit is een onafhankelijke organisatie die ons adviseert over de inhoud en kwaliteit van het nog op te stellen milieueffectrapport. Hierdoor worden de milieugevolgen van projecten goed meegewogen bij besluitvorming.
De reacties gebruiken we samen met het advies van de Commissie mer om de onderzoeksaanpak, zoals beschreven in de concept-NRD, definitief te maken. Eind 2025 informeren we u dan over de definitieve NRD. In 2027 is het milieueffectrapport gereed en volgt de keuze voor het zogeheten ‘voorkeursalternatief’ – het voorstel voor het tracé. Het voornemen voor het voorkeursalternatief (ontwerp-voorkeursbeslissing) wordt dan samen met het milieueffectrapport ter inzage gelegd, waarbij iedereen de mogelijkheid heeft om een zienswijze in te dienen. Ook organiseren we dan weer inloopbijeenkomsten en een webinar.
Wat betekent dit voor u?
- Uw ingebrachte zorgen en ideeën worden bij zowel het opstellen van de reactienota als in de besluitvorming bij het vaststellen van een definitieve NRD meegenomen.
- U krijgt opnieuw gelegenheid om op de resultaten te reageren zodra het MER gereed is en het voorkeursalternatief bekend is.
- Dankzij het participatieplan is er ruimte voor verdere inbreng in iedere fase – ook voor wie nu nog pas instapt.
Bekijk de Projectviewer
In iedere nieuwsbrief benoemen we het: de Projectviewer over dit project op de website van TenneT. Dit is een online en interactieve kaart waarop u kunt zien hoe het zoekgebied is ingedeeld, en welke tracés we nu verder gaan onderzoeken. Ook kunt u via de Projectviewer een zorg delen of een vraag stellen. Wij streven er dan naar om hier binnen 10 werkdagen antwoord op te geven.
Bekijk hier de Projectviewer op de website van TenneT
Aanmelden Nieuwsbrief
Aanmeldformulier nieuwsbrief netuitbreiding Maasbracht – Eindhoven