Digitaal Verblijfsregister
In het Digitaal Verblijfsregister registreren bedrijven en instellingen in de gemeente Leudal de personen die in of op hun bedrijf (tijdelijk) verblijven. Voor aangewezen bedrijven en instellingen is het digitaal verblijfsregister verplicht.
U kunt zich aanmelden via onderstaande link.
Aanmelden digitaal verblijfsregister
U kunt op "Of registreer een nieuw account" klikken om een account aan te maken.
Voor meer informatie kunt u de handleiding (rechts onder de knop inloggen) raadplegen.

Waarom verplicht?
Met het tijdig en correct bijhouden van het register helpt u de gemeente en de hulpdiensten:
- Zo kunnen wij wanneer dat nodig is in één oogopslag zien hoeveel en welke mensen er bij u verblijven.
- De gemeente wordt vanzelf op de hoogte gesteld wanneer een persoon langer dan 12 weken bij u verblijft én wanneer een persoon bij u vertrekt. Zo kunnen wij makkelijk controleren of iemand moet worden in- of uitgeschreven in de basisregistratie personen.
- Wij kunnen beter controleren of vergunninghouders voor het verblijf van personen zich wel aan de voorschriften houden.
Voordelen voor de ondernemer
Het verblijfsregister biedt u ook voordelen:
- De gegevens worden opgeslagen in overzichtelijke grafieken. Zo kunt u zien waar uw gasten vandaan komen, wat de bezettingsgraad is en welke piekmomenten er zijn. Dit kan u helpen in uw marketingwerkzaamheden.
- U kunt heel makkelijk de gegevens voor de verblijfsbelasting opsturen aan de BsGW*.
- Uw gasten kunnen al voor aankomst hun eigen gegevens invullen via een link of op locatie via een QR-code. Bij aankomst hoeft u alleen nog het paspoort of identiteitskaart te controleren.
- U heeft altijd en overal een actueel inzicht van de gasten op uw locatie.
* Er is géén digitale koppeling met de BsGW. De verblijfsbelasting moet u dus nog handmatig insturen.
Toezicht
Aanbieders van verblijfsruimte ontvangen in 2025 een brief over het verblijfsregister. (Ga naar de pagina Brief Digitaal Verblijfsregister als u een brief heeft ontvangen). In de brief staat een datum voor een informatiebijeenkomst en een uitleg over het toezicht op het bijhouden van het register. De toezichthouder bezoekt u nadat u een brief heeft ontvangen. Bij het eerste bezoek van de toezichthouder is er ruimte voor vragen en uitleg. Het toezicht wordt gefaseerd uitgevoerd. Niet alle bedrijven ontvangen dus tegelijkertijd een brief. Wanneer u nog geen brief heeft ontvangen, valt deze in de loop van 2025 alsnog bij u op de mat.
Vragen
Vragen kunt u per e-mail stellen via dnr@leudal.nl.