Digitaal Opkopers Loket

Bent u handelaar in of opkoper van tweedehands goederen? Dan moet u zich bij de gemeente aanmelden via het Digitaal Opkopers Loket (DOL). U moet ook uw inkoop, verkoop en voorraad bijhouden in het Digitaal Opkopers Register (DOR).

Aanmelden

Meld u eenmalig, gratis aan voor het DOL en DOR.

Nu aanmelden

Heling

De impact van een overval of inbraak is groot. Veel gemeenten doen goed werk om inbrekers, overvallers en straatrovers aan te pakken. Deze aanpak is niet compleet zonder aandacht voor heling. High impact crimes kunnen voorkomen worden door inzicht te hebben op de handelaren binnen de gemeente. Een dief wil namelijk geld verdienen door het gestolen voorwerp aan een heler te verkoper. Zonder heler geen steler.

DOR

Als opkoper bent u verplicht uw tweedehands goederen op te nemen in een gewaarmerkt register. Dit doet u eenvoudig en gratis in het Digitaal Opkopers Register (DOR). Met het DOR noteert u onder andere informatie over het product, de verkoper en de prijs. In het verkoopgedeelte noteert u informatie over welke producten aan wie zijn verkocht. Hiermee helpt u de politie, OM en gemeente bij de aanpak van heling. Meldingen van gestolen goederen worden direct doorgezet naar de politie. Zo krijgt u geen gestolen goederen in uw voorraad.

Het DOR zorgt voor minder papierwerk. Voorraadbeheer en magazijncontroles zijn door het register ook veel makkelijker. Daarnaast zoekt en sorteert u in het register makkelijk op soort, merk, type of serienummer.

Meer informatie is terug te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Toezicht en handhaving

De gemeente en politie controleren of u gebruik maakt van het DOR en of u de juiste gegevens invoert. Ook kunnen zij uw register vergelijken met het magazijn. Heeft u tijdens de controle uw zaken niet op orde? Dan wordt u vaker gecontroleerd en riskeert u een boete.