Wat is het?

Een bewijs van Nederlanderschap is een schriftelijke verklaring van de gemeente. Hierin staat dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. U kunt bijvoorbeeld een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u:

  • naar het buitenland verhuist;
  • gaat trouwen;
  • solliciteert naar een functie in het openbaar bestuur.

Wat zijn de kosten?

Een bewijs van Nederlanderschap kost € 8,50 aan de balie. Vraagt u dit product digitaal aan via deze website, dan kost het € 4,50.

Direct regelen

U kunt dit product geheel digitaal aanvragen met behulp van uw DigiD inlogcode. Nog geen DigiD? Ga naar de DigiD-website en maak uw eigen account aan (gratis). U kunt uw bestelling online betalen met behulp van iDEAL, Mastercard/Visacard.

Vraag een bewijs van Nederlanderschap aan

Aanvragen in het gemeentehuis

U kunt het bewijs van Nederlanderschap ook aanvragen aan de balie. Voor de aanvraag moet u een geldig legitimatiebewijs meebrengen (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart) en een afspraak maken.

Machtiging

Als u iemand machtigt moet de aanvraag aan onderstaande voorwaarden voldoen:

  • Gemachtigde moet meerderjarig zijn.
  • Een brief met toestemming machtiging en reden van verzoek.
  • Deze brief moet door beiden zijn ondertekend.
  • Geldig legitimatiebewijs van u en gemachtigde.

Aanvragen

Persoonlijk aanvragen aan de balie
U kunt het bewijs van Nederlanderschap ook aanvragen aan de balie. Voor de aanvraag dient u een geldig legitimatiebewijs te overleggen (paspoort, rijbewijs of Nederlandse identiteitskaart).

Indien u iemand machtigt moet de aanvraag aan onderstaande voorwaarden voldoen

  • Gemachtigde moet meerderjarig zijn.
  • Een brief met toestemming machtiging en reden van verzoek.
  • Deze brief moet door beiden zijn ondertekend.
  • Geldig legitimatiebewijs van u en gemachtigde.
     

Afspraak maken
U kunt voor dit product ook een afspraak maken. Lekker handig op een tijdstip dat het u past.
Ook een afspraak maken? Bel (0475) 85 90 00.
 

Schriftelijk aanvragen
U schrijft een brief aan het college van burgemeester en wethouders van Leudal. De brief dient minimaal te bevatten:

  • De reden van de aanvraag
  • Ondertekening door u zelf
  • Een kopie van uw (geldig) legitimatiebewijs
     

De brief kunt u opsturen naar:
Burgemeester en wethouders van Leudal
Postbus 3008
6093 ZG Heythuysen
 

U kunt de brief ook in de brievenbus deponeren bij het gemeentehuis (Leudalplein 1 te Heythuysen). 

Afspraak maken

Maak een afspraak

U kiest zelf een beschikbare datum en tijdstip. Per e-mail ontvangt u een bevestiging van de gemaakte afspraak. Als extra service sturen wij u 24 uur van tevoren per SMS een herinnering aan de afspraak.

Hoe werkt het?

Wat moet ik doen?

  • U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
  • Als u het bewijs nodig hebt voor een instelling in het buitenland, kunt u een meertalig bewijs aanvragen.

Wat heb ik nodig?

  • een geldig identiteitsbewijs

Iemand anders machtigen

Maak een brief met de volgende informatie:

  • waarom u het bewijs van Nederlanderschap nodig hebt
  • wie de gemachtigde is (deze persoon moet meerderjarig zijn)
  • uw handtekening
  • de handtekening van de gemachtigde

De gemachtigde neemt deze brief mee naar de gemeente samen met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs; 
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Schriftelijk aanvragen

  • uw aanvraag met daarop uw handtekening
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs

Hoe lang duurt het?

U krijgt het bewijs van Nederlanderschap direct mee. Als u het bewijs schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het naar uw huisadres. Dit duurt enkele dagen.

Meer informatie

Heeft u gevonden wat u zocht?

Heeft u een vraag? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie?

Marij de Loo

Marij de Loo

Medewerker Burgerbedrijvenplein