Wat is het?

De burgerlijke stand is een afdeling van de gemeente. De burgerlijke stand maakt en bewaart officiële documenten van belangrijke gebeurtenissen. Deze documenten worden akten genoemd. Voorbeelden van akten:

  • geboorteakte
  • huwelijksakte
  • echtscheidingsakte
  • overlijdensakte (is momenteel digitaal nog niet mogelijk)

U kunt een afschrift of uittreksel van een akte aanvragen bij de gemeente waar de akte is gemaakt.

Afschrift of uittreksel

Een afschrift is een kopie van de akte met een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Op een uittreksel staan alleen de persoonsgegevens.

Direct regelen

U kunt een afschrift (uittreksel) burgerlijke stand geheel digitaal aanvragen met behulp van uw DigiD. Nog geen DigiD? Ga naar de DigiD-website en maak uw eigen (gratis) account aan.

U kunt het product online betalen met behulp van iDEAL, Mastercard/Visacard.

Vraag een afschrift (uittreksel) Burgerlijke Stand aan

Wat zijn de kosten?

Een uittreksel burgerlijke stand kost € 13,40.

Wat moet ik doen?

U vraagt een afschrift of uittreksel burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de akte is gemaakt. Geef aan waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt.

Een uittreksel aanvragen

U kunt voor de volgende personen een uittreksel aanvragen:

  • Voor uzelf.
  • Voor uw kind dat bij u woont. Ook als hij of zij ouder is dan 16 jaar.
  • Voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor machtigt. Dat kan in een brief waarin hij of zij opschrijft dat u toestemming krijgt om als gemachtigde op te treden.

Internationaal uittreksel

Een uittreksel burgerlijke stand is in meer talen verkrijgbaar. Geef bij uw aanvraag aan dat u een internationaal uittreksel wilt. Een afschrift burgerlijke stand is alleen verkrijgbaar in het Nederlands. Als u een afschrift in een andere taal nodig hebt, moet u het afschrift zelf laten vertalen door een beëdigde vertaler.

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • de reden waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt;
  • de naam van de gemachtigde;
  • uw handtekening;
  • de handtekening van de gemachtigde.
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Wat heb ik nodig?

Bij een online aanvraag hebt u nodig:

  • uw DigiD
  • gegevens voor internetbankieren

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Schriftelijk aanvragen

  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
  • Brief waarin staat waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt.
  • Uw handtekening op de brief.

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • de reden waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt;
  • de naam van de gemachtigde;
  • uw handtekening;
  • de handtekening van de gemachtigde.
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Hoe lang duurt het?

  • Als u het afschrift of uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.

Heeft u gevonden wat u zocht?

Heeft u een vraag? Wij helpen u graag!

Heeft u een vraag, opmerking of suggestie?

Marij de Loo

Marij de Loo

Medewerker Burgerbedrijvenplein