Accommodatiebeleid

De gemeente Leudal bestaat uit zestien dorpen met elk hun eigen identiteit, karakter en verenigingsleven. Voor alle dorpen binnen Leudal geldt dat het behoud van de leefbaarheid een belangrijke opgave is. Voorzieningen spelen hierin een belangrijke rol, doordat ze bijdragen aan sociale samenhang, gemeenschapsgevoel en laagdrempelige ontmoetingsmogelijkheden binnen dorpen.
Om dit kunnen realiseren heeft Leudal in 2020 een accommodatiebeleid vastgesteld, gericht op het stimuleren van maatschappelijk eigenaarschap en het faciliteren van gebruik door verenigingen, stichtingen en andere maatschappelijke organisaties. Door dit accommodatiebeleid zijn een aantal vraagstukken zichtbaar geworden, die een verdere verdieping en actualisering van het beleid noodzakelijk maken.
Verdieping op het accommodatiebeleid
Als gemeente Leudal werken we nu aan een verdieping van het accommodatiebeleid. We willen duurzaam voorzien in functies en activiteiten die passen bij de behoeften van onze inwoners, nu én in de toekomst. Het gaat hierbij over de maatschappelijke accommodaties: binnensport- en buitensportaccommodaties, gemeenschapshuizen, jeugd- en jongerenaccommodaties, bibliotheken en schutterijen. Dankzij deze verdieping ontstaat er meer duidelijkheid, samenhang en transparantie over de accommodaties in onze gemeente.
Waar staan we nu?
In december 2024 heeft het college van B&W de bestuursopdracht ‘Vervolgstappen accommodatiebeleid’ vastgesteld. Op basis hiervan zijn drie duidelijke fasen doorlopen:
- Stap 1: inzicht & overzicht creëren;
- Stap 2: ontwikkelen uitvoeringskaders;
- Stap 3: uitvoering (vanaf 2026).
De conceptbeleidsnota die in september 2025 is afgerond, vormt het resultaat van fase 2 en zal na vaststelling in de gemeenteraad (gepland in november 2025) het startsein geven voor de uitvoeringsfase.
Doorkijk naar de volgende fase
Na het vaststellen van de beleidskader door de gemeenteraad (deze staan op de agenda van de commissie van 20 oktober 2025 en de gemeenteraad van 18 november 2025 (Bekijk de vergaderstukken)) gaan we aan de slag met een implementatieplan. Ook in de implementatiefase van dit beleid blijven we structureel contact met u houden. Hoe, wat en wanneer volgt nadat we een eerste doorkijk hebben gemaakt van de eerste implementatieonderdelen in 2026.