Hieronder kunt u veel gestelde vragen en antwoorden (van de commissieleden) terugvinden die, direct of indirect, betrekking hebben op de ontwikkelingen rondom Bedrijvenpark Zevenellen

1. Hoe zit het met de veiligheid van de fietsers, met name richting Roermond en terug, rond de op- en afrit van de N280 en de Rijksweg te Horn?

De veiligheid van fietsers is meegenomen in het brede onderzoek verkeer. Dit is in 2023 ook toegelicht aan de commissie fysiek. Bij de knelpuntanalyse is ook gekeken naar de fietsers. In maart 2024 is nog een aanvullende opdracht gegeven aan Adviesbureau Kragten om nog een keer naar de kruising Berikstraat – Roermondseweg te kijken. In het onderzoek werd aangegeven dat er hier geen knelpunt ontstaat, maar in overleg met de Dorpsraad Buggenum is besloten om toch te kijken naar verbeteringen. 

Naar aanleiding van de commissie fysiek d.d. oktober 2023 is, n.a.v. vragen van de commissielieden, door RHDHV een aanvullende capaciteitsberekening uitgevoerd voor zowel de oversteek en afwikkeling vanaf de parallelweg als voor de aansluiting van de toe- en afritten. Uit de analyse is gebleken dat de gemiddelde wachttijd voor fietsers geclassificeerd is als ‘goed’. Dit geldt zowel voor de oversteek van de Rijksweg van/naar de parallelweg als voor de kruisende fietsers bij de toe- en afrit van de N280. De gemiddelde wachttijd voor overstekende fietsers is dus acceptabel en daarmee verkleint de kans op ongevallen, bijvoorbeeld omdat men grotere risico’s gaat nemen als men lang moet wachten. Er zullen overigens altijd fietsers zijn die langer moeten wachten, in geval van druk verkeer. Beide oversteeklocaties hebben goed zicht op het naderende verkeer. 

Een garantie op het niet optreden van verkeersonveilige situaties kan niet worden gegeven, dat kan nooit. Vanuit het oogpunt van capaciteit is er geen aanleiding om de mate van verkeersveiligheid te heroverwegen. Wat er nu in de praktijk met name op de afrit gebeurt is dat enkele automobilisten voorrang verlenen aan overstekende fietsers. Omdat bij de afrit twee rijstroken liggen, leidt dat nu soms al tot onveiligheid. Dit staat los van de ontwikkeling van Zevenellen. De totale verkeersbijdrage van Zevenellen aan deze locatie is beperkt. 

2. Wat zijn de effecten van de bedrijvigheid van Zevenellen op de volksgezondheid voor de inwoners van Buggenum, Leeuwen, Swalmen, Roermond en Beesel?

Voor het antwoord op deze vraag verwijzen wij u graag naar de presentatie van Linda van Berkel van Rijkswaterstaat, Schone Lucht Akkoord op maandag 15 april 2024. 

Bekijk de presentatie

3. Ligt de komst van Furec (RWE) al vast of kan dat nog worden tegengehouden?

De vestiging van Furec (RWE) is afhankelijk van de vergunningverlening door het bevoegd gezag. Voor RWE is dat de provincie. Er zijn diverse vergunningen nodig. Deze vergunningen zijn nog niet onherroepelijk, nog niet verleend of nog niet aangevraagd. 

4. Waarom vestigt Furec zich niet in de nabijheid van Chemelot of de snelweg?

De locatie Zevenellen is om volgende reden gekozen voor het voorgenomen initiatief: 

  • Het bestemmingsplan is geschikt voor de genoemde activiteit qua ruimte en milieucategorie; 
  • Door de directe ligging aan de haven kan het aantal transportbewegingen en de daarmee gepaard gaande emissies en overlast zoveel mogelijk beperkt worden;
  • FUREC wordt volledig geëlektrificeerd en heeft een industriële stroomaansluiting nodig. Op industrieterrein Zevenellen is een dergelijke voorziening aanwezig; 
  • De doelstelling FUREC sluit naadloos aan bij de ambities van de locatie Zevenellen ten aanzien van duurzaamheid en circulariteit. 

    De locatie Chemelot is voorbestemd voor chemische activiteiten waarbij gestreefd wordt naar optimale integratie en synergie van de verschillende activiteiten. Op de schaars beschikbare grond op Chemelot ligt een milieucategorie 5 en die dient als zodanig te worden ingevuld, ter versterking van het cluster chemie. Voor chemische initiatieven zijn de beschikbare locaties in Limburg/Nederland/Europa schaars en daarom zijn de vrije kavels op Chemelot voorbehouden aan dergelijke activiteiten. 

    Daarnaast ligt site Chemelot niet direct aan de haven. Afval pelletiseren op Chemelot, zou betekenen dat het transport van huisvuil/afval ook per as plaats zou moeten vinden. Daarmee wordt de pellet eenheid “land locked”. 
    Pelletiseren in de haven van Stein was geen optie omdat er geen 10 ha beschikbaar was voor de “pelletiseer installatie” en ook de benodigde E-aansluiting niet aanwezig was. Dit gold ook voor de andere onderzochte (haven)locaties in de euregio rondom Chemelot. 

5. Wat is het gemeentelijk standpunt met betrekking tot de overlast op het gebied van geluid, geur, stikstof, fijnstof, etc. … ter plaatse, maar ook als gevolg van de vele vervoersbewegingen?

Om bedrijven te kunnen vestigen en tegelijkertijd inwoners te kunnen beschermen heeft de gemeente kaders vastgesteld en in het verleden een bestemmingsplan vastgesteld. 
Door de vaststelling van deze kaders, het bestemmingsplan en wettelijke regelgeving ligt er een objectief toetsingskader. Of er sprake zal zijn van overlast, is niet bekend. Voor zover er sprake zou zijn van te verwachten overlast, hebben bedrijven op grond van de kaders en wet- en regelgeving verplichtingen om overlast te voorkomen of te beperken. 
Op het gebied van geluid bijvoorbeeld zijn er strenge normen opgelegd. Daarnaast beoordelen we het geluid cumulatief en beschermen we onze inwoners daardoor zo veel mogelijk. 

6. Kan de haven op korte termijn een significante rol spelen in het terugdringen van de overlast als gevolg van de vele vervoersbewegingen? Wat is het worst-case scenario bij een minimaal gebruik van de haven?

De havenkraan en bestaande kade worden op zeer korte termijn gesloopt in opdracht van OML. Vervolgens wordt er een nieuwe kade gerealiseerd. 
Elk bedrijf geeft in de vergunningsaanvraag aan in hoeverre ze gebruik willen gaan maken van de haven. Ook is duidelijk wat het betekent voor het vervoer per vrachtwagen als de haven niet gebruikt kan worden. 

Conform eerdere toelichting door Adviesbureau Kragten op 20 juni 2023 en 24 oktober 2023 is het brede verkeersonderzoek in feite een worst-case scenario. Voor de aantallen is dus rekening gehouden met de mogelijkheid dat de haven niet gebruikt kan worden. 

7. Hoe gaat een en ander er uit zien als het hoogwater is en sommige aanrijroutes niet gebruikt kunnen worden?

In de onderzoeken en vergunningsaanvragen wordt geen rekening gehouden met de periodes van hoog water. Dit zijn incidentele gevallen. 

8. Hoe wordt de overlast transparant en meetbaar naar de omgeving toe? Hoe werkt handhaving?

Niet duidelijk is of er overlast ontstaat. En voor elk aspect zoals lucht, geluid, verkeer, enz. … wordt dit op een andere manier gecontroleerd. Het kan zijn dat er controlemetingen worden gevraagd bij de start, dat er periodiek gemeten moet worden of dat er verkeerstellingen uitgevoerd worden. 

Op het moment dat handhaving aan de orde is als gevolg van klachten of een algemene controle wordt er door het bevoegd gezag actie ondernemen. Handhaving wordt opgepakt conform ons VTH-beleid en de Landelijke Handhavingsstrategie (LHS). 

In 2019 is de commissie fysiek ook geïnformeerd over de brief van de provincie inzake vragen over handhaving. De vraag van de gemeenteraad was destijds om privaatrechtelijke afspraken te maken met de bedrijven. Hieronder vindt u opnieuw een uitsnede uit deze brief.

… 
In de verleende omgevingsvergunning voor Coöperatie 7LL en de nog te verlenen omgevingsvergunning voor andere initiatieven zijn en zullen alle relevante milieuaspecten op basis van vigerende wet en regelgeving (worden) afgewogen en zal worden opgenomen hoe een zo hoog mogelijk niveau van bescherming van het milieu, en dus ook de omgeving, wordt bereikt. Om dit te kunnen bereiken wordt sowieso uitgegaan en voorgeschreven dat binnen een inrichting Beste Beschikbare Technieken (BBT) worden toegepast. Daarbij wordt onder andere (indien relevant) getoetst aan het geurbeleid van de gemeente Leudal, de 50 dB(A) geluidzone rondom het industrieterrein Zevenellen, grenswaarden op het gebied van luchtkwaliteit en de wettelijke kaders voor (externe) veiligheid en volksgezondheid. 

Verder worden aan een omgevingsvergunning voorschriften verbonden, die nodig zijn om de nadelige gevolgen die een inrichting voor het milieu kan veroorzaken, te voorkomen of, indien dat niet mogelijk is, zoveel mogelijk te beperken en ongedaan te maken. Dit betekent dat indien in de vergunning doelvoorschriften (normen) zijn opgenomen, net als een meetverplichting om aan te tonen dat wordt voldaan aan de normstelling. Zo zijn in de door GS op 7 november 2019 verleende fase 1 omgevingsvergunning aan Coöperatie 7LL (mestverwerker) onder andere normen opgenomen voor geur en geluid met een bijbehorende meetverplichting. Wij gaan ervan uit en zien er stevig op toe dat in de praktijk aan de normen wordt voldaan en daarom van ontoelaatbare hinder geen sprake kan en mag zijn. 

Voor wat betreft het toezicht en handhaving van alle door GS verleende omgevingsvergunningen volgen wij het provinciale handhavingsbeleid, en de daarvan deel uitmakende Landelijke Handhavingsstrategie (LHS). Dit betekent concreet dat vanaf de start van de bouwwerkzaamheden van een vergund bedrijf toezicht zal worden gehouden en indien nodig handhavend zal worden opgetreden met de wettelijke (bestuursrechtelijke) middelen die ons ter beschikking staan. Ook bij het operationeel zijn van een bedrijf zal regelmatig (on)aangekondigd toezicht worden gehouden op het naleven van de vergunning(voorschriften) en indien nodig handhavend worden opgetreden. Ook naar aanleiding van eventueel te ontvangen klachten of handhavingsverzoeken vanuit de omgeving zullen uiteraard controles worden uitgevoerd. 

Door het stringent volgen van de LHS kiezen wij bij toezicht en handhaving van alle vergunde bedrijven waarvoor GS bevoegd gezag is, voor één uniforme aanpak; afzonderlijke afspraken per bedrijf over hoe te handelen indien bij toezicht een overtreding wordt vastgesteld zijn dan ook niet aan de orde.

… 

9. Wordt er met alle betrokkenen naar tevredenheid gecommuniceerd?

Als gemeente willen we open en transparant communiceren over potentiële vestigers, thema’s en werkzaamheden. De manier waarop we dat doen kan van onderwerp tot onderwerp verschillen. En daarnaast passen we ons graag aan op het moment dat behoefte is aan een andere aanpak. 

Op dit moment kiezen we er voor om minimaal twee keer per jaar een openbare informatiebijeenkomst te organiseren. De thema’s voor deze bijeenkomsten worden door betrokkenen aangeleverd. Minimaal twee keer per jaar willen we in de commissievergadering fysiek in gesprek over de onderwerpen die worden aangedragen. Ook zijn bedrijven verplicht om bij de aanvraag omgevingsvergunning een omgevingsdialoog te voeren. Betrokkenen krijgen tevens de kans om individueel hun vragen of opmerkingen te bespreken in een maandelijks inloopspreekuur. 

10. Kan een onafhankelijke partij meekijken of alles ook open en transparant is?

Alle stukken behorende bij een vergunning zijn openbaar. 

11. Welke milieucategorieën zijn er op Zevenellen en waar? En wat voor type bedrijven kunnen dit zijn?

Zoals de gemeenteraad op 25 juni 2013 besloten heeft, zijn op het Bedrijvenpark Zevenellen de milieucategorieën tot en met 5.2 toegestaan. 

Voor meer informatie kunt u terecht op de website Regels op de kaart - Omgevingsloket (overheid.nl). U kunt een adres ingeven aan de Roermondseweg te Haelen. Door te klikken op een locatie op de kaart ziet u rechts o.a. de bestemming, bouwvlakken en milieucategorieën. 

12. Hoe wordt het cumulatieve geurbeleid duidelijk gemaakt aan bedrijven?

De ontwikkelaars verwijzen in de koopovereenkomsten naar de geldende regels op Zevenellen. Op het moment dat een bedrijf een informatieverzoek indient bij de gemeente of provincie, wordt ook direct verwezen naar dit geurbeleid. 

13. Hoe weten omwonenden dat hun zorgen serieus genomen worden?

Zorgen van inwoners worden serieus genomen. Dat is één van de redenen waarom we extra inzetten op de zorgvuldige toetsing van vergunningsaanvragen en hiervoor een extern onafhankelijk bureau inschakelen. Dit geldt zowel voor de gemeentelijke als voor de provinciale inrichtingen. Onder punt 9 wordt aangegeven hoe we omwonenden informeren. 

14. Wat wordt er met de suggesties van derden gedaan?

Zie vraag 1. Er zijn diverse extra opdrachten uitgezet. 
Ook op vlak van groen en hemelwaterberging zijn er suggesties gedaan door inwoners. Deze suggesties zijn verwerkt in de plannen. Graag verwijzen wij u hiervoor ook naar de nieuwsbrieven van OML over Zevenellen via onderstaande link.

Nieuwsbrieven OML

15. Hoe worden de zorgen, vragen en suggesties van bewoners op de Peter Schreursweg beoordeeld en teruggekoppeld?

De zorgen en vragen van de bewoners aan de Peter Schreursweg zijn meegenomen in de verkeersbesluiten van de rotondes en in de beantwoording van de zienswijzen tegen deze verkeersbesluiten. Onderdeel van één van de ontwerpverkeersbesluiten is namelijk ook het vrachtwagenverbod op de Peter Schreursweg. 

Er is intern ook gekeken om de onderdelen die betrekking hebben op de Peter Schreursweg naar voor te trekken, maar vanuit de integraliteit is uiteindelijk toch besloten om ze samen op te pakken. 

16. Is het correct dat er straks op de Napoleonsweg minder verkeer komt dan in de situatie vóór de aanleg van de A73?

De A73 zuid is al begin 2008 vrijgegeven voor verkeer. Ook is er al jaren in het algemeen een enorme toename van het verkeer. Omdat er sinds die tijd meer dan 15 jaar is verstreken is er geen antwoord te geven op de vraag of er minder verkeer komt. 

17. Is het een idee om periodiek een inloopuur te organiseren, waar mensen hun verhaal kunnen doen en wat te horen krijgen over actuele ontwikkelingen?

Als reactie op deze vraag is besloten om een inloopspreekuur te organiseren. Het is een pilot voor 6 maanden. Na deze 6 maanden evalueren we of we een toegevoegde waarde zien en of er voldoende animo voor is. 
Het inloopspreekuur vindt maandelijks plaats op de eerste dinsdag van de maand van 16.30 uur tot 17.30 uur in het gemeentehuis. Dit wordt bekendgemaakt via onze website en nieuwsbrief. 

18. Welke bedrijven willen zich vestigen op het terrein van Zevenellen? Welke maatregelen treffen deze bedrijven op het gebied van milieu en uitstoot?

Graag verwijzen wij u naar de laatste presentatie aan de commissie fysiek op 24 oktober 2023. Tijdens elke presentatie werd een overzicht getoond van de potentiële vestigers. Dat overzicht is nog actueel met uitzondering van Ecoservice Europe. Ecoservice Europe, het bedrijf dat inmiddels ook een vergunning heeft, heeft definitief besloten zich niet te willen vestigen op Zevenellen. 

19. Welke bedrijven veroorzaken overlast naar omwonenden en wat wordt er gedaan om overlast te beperken?

Het is niet bekend dat bedrijven overlast veroorzaken. Bedrijven moeten zich aan wettelijke regels houden en zullen daarvoor maatregelen moeten nemen. 

20. Welke (juridische) mogelijkheden heeft de gemeente om tegemoet te komen aan de zorgen van de omwonenden en betrokkenen?

We begrijpen de zorgen van omwonenden, maar er ligt een objectief toetsingskader. Op 4 juni 2024 wordt een toelichting gegeven op dat toetsingskader. De weigeringsgronden komen hier ook nadrukkelijk aan de orde. 

Wij vragen aan inwoners om uitdrukkelijk aan te geven waar ze zich zorgen over maken. We kunnen dan kijken of en wat we kunnen doen om te proberen de zorgen weg te nemen. 

21. Wat is de visie vanuit de provincie over Zevenellen?

Ook de provincie moet, zoals de gemeente, toetsen aan het toetsingskader. 

22. Waar gaat de gemeente over en waar gaat de provincie over?

Voor deze vraag verwijzen wij u graag naar de Q&A zoals die eerder is gedeeld met de commissieleden en die u ook kunt terugvinden op de website van OML Duurzaam Multifunctioneel Bedrijvenpark Zevenellen: 

… 
3. Wie is waarvoor verantwoordelijk? 
De volgende partijen zijn verantwoordelijk: 

  • Gemeente Leudal als het gaat om: vergunningverlening, toezicht en handhaving (afhankelijk van activiteiten van het bedrijf), bestemmingsplannen, Besluit Bodemkwaliteit, zonebeheer geluiden het geurbeleid. 
  • Provincie Limburg als het gaat om: vergunningverlening, toezicht en handhaving (afhankelijk van activiteiten van het bedrijf) en bodemsanering in het kader van de Wet bodembescherming (Wbb). 
  • OML/WBCZ voor hun eigen terrein als het gaat om: grondverkoop, (nieuwe) vestigers, groene inrichting en duurzaamheid, gebiedsontwikkeling (infrastructuur, aanleg/sloop etc.) 
  • Mede eigenaren van het Zevenellen-terrein zijn Attero en Enexis. Zij zijn echter niet direct betrokken bij de ontwikkelingen van het bedrijvenpark. Attero is verantwoordelijk voor het gedeelte (Noordoost hoek) waar de vliegasdepots gevestigd zijn. Enexis is verantwoordelijk voor het Enexis energie-verdeel station in het midden van het terrein. 

… 

23. Krijgen inwoners inzicht in het proces en is bekend wanneer en in welke hoedanigheid zij kunnen en mogen reageren.

In 2022-2023 is er een infographic door OML opgesteld ‘Samen van idee naar realisatie’. Deze infographic staat ook op de website van OML en is nog steeds van toepassing. Er wordt wel geïnventariseerd in de loop van 2024 of we nieuwe begrippen uit de Omgevingswet moeten toevoegen. 

Bouwplannen moeten getoetst worden aan de bebouwingsbepalingen van het omgevingsplan. 
Het zonebeheersplan (geluidsnormen) zorgt ervoor dat veel bedrijfsactiviteiten inpandig moeten plaatsvinden. 

Zevenellen kan niet volledig omsloten worden door een muur met aansluitend bedrijfsgebouwen. Er ligt namelijk een weg tussen het spoor en de bedrijfskavels. Bedrijven kunnen op de kavels zelf zorgen voor een akoestische wand, maar ze zullen zich daarbij moeten houden aan de bebouwingsbepalingen in het omgevingsplan. 
De vraag over welk effect een dergelijke muur heeft en hoe hoog deze muur dan moet zijn, is zonder onderzoeken niet te beantwoorden. 
De gemeente ziet geen mogelijkheid om ProRail mee te laten betalen aan deze muur. Het is niet de verantwoordelijkheid van ProRail om een muur te bouwen rondom het bedrijventerrein. 

Meer informatie

Op de website van OML staat ook een overzicht met veel gestelde vragen en antwoorden omtrent Bedrijvenpark Zevenellen.

Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden op de website van OML