Wat moet ik doen?

Lees voor

Ik heb een vraag of hulp nodig. Wat moet ik doen?

  1. Eerst melden:
    Om te bepalen wat voor soort hulp het beste bij u past, neemt u contact op met de gemeente. Dat heet een ‘melding’ van uw (hulp)vraag doen. Dit kan eenvoudig via het WMO-meldingsformulier of via tel. (0475) 85 90 00.

  2. Het keukentafelgesprek:
    Als dat nodig is, neemt een consulent van de gemeente contact met u op om een afspraak te maken voor een persoonlijk gesprek. Dit kan op een locatie van uw voorkeur. Voor het gesprek met de Wmo-consulent mag u altijd iemand meenemen, bijvoorbeeld een familielid of een professionele hulpverlener of cliëntondersteuner. In het gesprek bekijken we met u uw vraag en welke ondersteuning daarbij past. Maar ook wat u zelf of met behulp van uw familie of omgeving kunt doen. In de nieuwe Wmo kijken we meer naar zelfredzaamheid en de ondersteuning daarbij. We gaan echt voor een maatwerkoplossing. Kijk voor meer informatie op keukentafelgesprek.

  3. Het vervolg:
    Van het gesprek maakt de gemeente een verslag, dat in goed overleg door de gemeente en u wordt ondertekend. Als u ondersteuning nodig heeft, kunt u op basis van het verslag een aanvraag voor Wmo-ondersteuning indienen. Het verslag van de gemeente wordt gebruikt als achtergrondinformatie voor het toekennen van Wmo-ondersteuning. Als u de ondersteuning toegewezen krijgt, gaat u met een aanbieder een ondersteuningsplan opstellen. U heeft de keuze uit een aantal zorgaanbieders. Voldoen deze niet aan uw ondersteuningsbehoeften? Dan kiest u voor een persoonsgebonden budget (pgb). Voor een pgb dient u een budgetplan op te stellen met de gekozen aanbieder.

Andere vormen van ondersteuning

Voor sommige vragen hoeft u niet bij de gemeente te zijn, maar kunt u ergens anders terecht:

Uw bezoek aan het gemeentehuis

Wij werken op afspraak. Een afspraak maakt u gemakkelijk via de Online afsprakenplanner of via tel: (0475) 85 90 00.